Lydnad, sök och spår

Idag började jag med att cykla med barnen till skolan, det är drygt 700 meter dit vilket blir 1,5 km t&r, en bra början för Tweed att komma igång igen. Så hon, Xtra & Diva fick springa med och lämna barnen. Hundarna var sjövilda och hade nog mer än gärna sprungit bra mkt längre men jag vill köra igång Tweed successivt. Sen när det var dags för hämtning fick Vixey, Robin & Diva springa med. Efter lunch kom Linda hit och vi gick till hembygdsgården för att träna lydnad. Det var väldigt kul att se Dynis så taggad som han var, vet knappt när jag såg han så laddad sist för jösses vad vild han var! Xtra gick bra, men idag krånglade skicket till rutan lite, hade isf ställt rutan medvetet svårt att se från kon men det måste hon ju lära sig. Men det lossnade snart och hon gjorde några jättebra skick. Nu fungerar däremot apportering med dirigering jättebra! Hon tvekar inte alls, ber mig inte om hjälp utan går ut och arbetar jättebra. Om hon är på väg att ta fel kan jag rätta henne utan att hon vänder tillbaka till mig för stöd utan hon litar på att hon reder ut det.
Körde även några rut skick och dirigeringsapporteringar med Tweed men sen ville Philip ta över träningen med henne. Hon är verkligen en annan hund sedan kastrationen, så pigg och ffa Glad! Så nu tycker hon det är jättekkul att träna med Philip!

Efter vårat pass tog vi kaffepaus hemma hos oss medans vi väntade på Jessie. Vi gick sen till skogen för att köra sök. Ja la spår till Tweed denna gången, men det är väl inte Tweeds grej. Hög näsa som om hon vore på sökträning, och sån har hon alltid varit, nu hade jag dessutom lagt godis i spåret för att få ner näsan men nej då, Nästa gång blir det sök för henne med, men jag ville ändå vänta nån vecka till innan hon röjer i skogen på det viset. Idag fick alla barnen följa med, dom tjatar alltid att dom vill med och idag fick dom det. Vi hann bara valla av så ville Engla hem, det var nåt kopiöst mkt mygg så Philip var snäll och gick hem med henne.

Med Xtra testade jag rulle markering igen, därför att hon är så taggad när hon skallmarkerar att jag skulle kunna tro att en figurant faktiskt skulle kunna tycka hon blir lite för "på". Hon tycker det är skitkul att få skälla, så jag tror inte det varit fel och eftersom hon ännu inte börjat skälla av sig själv hos fig så ville jag prova rulle igen. Det gick faktiskt bra, jag belönade enbart med rösten när hon kom in med rullen, så allt kul skulle bli hos fig sen på påviset.
Diesel har verkligen blivit duktig! Nu hade vi vallat av mer och vi som figgade gick uppåt i banan så han inte skulle få spår, men han sökte så bra så! Dynamit och Linda la spår och barnen hittade en liten söt ödla.

Linda & Dynamit



Philip & Tweed





Nosen "ner"



"Rutan"





Sökträning- Diesel har hittat Linda



Xtra kommer med rullen



Här visar hon mig till Linda



Tweed spårar (iallafall med nosen ner nångång=)



Dynis & Linda spårar



Barnens fynd, en ödla



Diva hemma



Engla leker kamplekar med Vixey som är så otroligt snäll och lyhörd mot Engla. Hon drar så försiktigt med henne fastän hon eg vill dra allt hon kan. Direkt Engla säger Loss så släpper Vixey! Engla manar på henne hela tiden men V drar inte mer än vad Engla klarar av...



Vixey väntar på Englas tillåtelse att ta kamptrasan igen


Kommentarer
Postat av: Jessie

Å va kul de va att komma ut i skogen igen. Är så nöjd med Diesel idag. Vi måste verkligen komma igång igen med söket. Jag & hundarna älskar juh det =)



Lånar bilden på Diesel till min nya blogg!!

2009-08-24 @ 23:41:27
URL: http://jessams.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0